باده ی دل

باده ی دل

همانکه هستم، هستم ! صرفا جهت تخلیه ی ذهن
باده ی دل

باده ی دل

همانکه هستم، هستم ! صرفا جهت تخلیه ی ذهن

معنایی عمیق تر

دیروز در مورد تسبیح کردن خداوند تحقیق کردم، تسبیح گفتن یعنی خدا رو به پاکی یاد کردن، یعنی خدا را مبرا دونستن از هر بدی!

تفاسیر متعددی در این زمینه بود می گفتند تسبیح رو همه ی موجودات انجام می دهند اما نماز خواندن مختص انسان است، حتما شنیدید که سیاره ها و ستاره ها در گردششون خدا رو تسبیح می گویند درختان با رشد کردنشون پرنده ها با آواز خواندنشون، البته اینا تعابیر شاعرانه ای هست و علمی و عقلی نمی شود اثباتشون کرد!

در جستجویی که کردم دیدم خداوند رو به بزرگی هم یاد کردن هم هست یعنی الله اکبر و سبحان الله گفتن هم که به پاکی یاد کردن است و الحمد لله هم میشود ستودن خدا!؟

اما من فکر می کنم این چیزها معنای عمیق تری دارد یعنی آدم به یه درجه ای می رسد که تسبیح کننده می شود یا به درجه ای می رسد که نمازگزار می شود و نمی دانم با ذکر گفتن چقدر این امر محقق می شود!؟

واقعا ما در خداپرستی چقدر بچه هستیم و چه کار بزرگی هست این کار!؟


بعدنوشت: یه نفر به اسم onlygod برام کامنت گذاشته بود تاییدشم کردم و جوابشو دادم اما الان تو نظرات نیست! تو زباله دونی هم نیست! نمی دونم بلاگ اسکای پاکش کرده یعنی؟! کامنت های قبلیشم پاک شده!؟ یکی داره تو کار من فضولی می کنه!؟ اینجا اصلا امن نیست!؟ 

نظرات 2 + ارسال نظر
سمیرا دوشنبه 23 بهمن 1402 ساعت 20:58

به یاد خدا بودن به این معنی نیست بیست و چهار ساعت به خدا فکر کنی بلکه عملا توی دین توضیح داده شده، وقتی هر کاری شروع میشه بسم الله میگیم، تموم میشه الحمدالله میگیم. نیت انجام کاری رو داریم ان شاءالله میگیم، چیزی بسیار مبارک و خوبه ماشاالله میگیم، هر عملی که انجام میدیم مراقبیم دلی رو نشکنیم، حرف بی جایی نزنیم، خبط و خطایی نکنیم، کارهای مثبت انجام بدیم که خدا از ما راضی باشه، به بقیه کمک می کنیم و احترام همه رو نگه می داریم، افکار منفی رو بهشون فرصت جولان نمی دیم، مراقب باشیم عملکردمون در راستای رضای خدا باشه، خب همش میشه تسبیح خداوند، به مرور بهش فکر هم نمی کنیم به صورت خودکار همه رو اجرا می کنیم ان شاءالله. اگه خطایی کردیم خودمون رو می بقشیم و از خدا هدایت و بقشش می خواییم. به دنبال ارتقای خودمون و بقیه هستیم. مگه خدا از ما چی خواسته، چرا عملکرد گیاهان، سیاره ها و حیوانات تسبیح محسوب میشه با اینکه کار خودشون رو می کنن؟ چون تسبیح اصلی همینه، کاری که خدا خواسته رو انجام بدی و با رغبت و شادی ان شاءالله البته که ذکر و تسبیح لفظی هم خوبه و کمک می کنه به اینکه به تسبیح عملی برسیم ان شاءالله

تعبیرت قشنگ بود مرسی
ولی اینم از اون چیزاست که اگه من بگم باهام مخالفت میشه اما اگه یکی که شناخته شده است بگه براش کف میزنن!

سمیرا دوشنبه 23 بهمن 1402 ساعت 18:38

باید در همه حال به یاد خدا بود و خدارو درنظر داشت، به نظرم خودش بهترین تسبیحه

در همه حال به یاد خدا بودن یعنی چه؟!
خوب توی خاطرت چیزها و کس های مختلف میان اگه بخوای همه ش به یاد خدا باشی هیچ کار دیگه نمی تونی بکنی!؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد