باده ی دل

باده ی دل

همانکه هستم، هستم ! صرفا جهت تخلیه ی ذهن
باده ی دل

باده ی دل

همانکه هستم، هستم ! صرفا جهت تخلیه ی ذهن

خدا و درد و رنج

جدیدا دارم پادکست هایی از یک کشیش مسیحی گوش میدم، در مورد این هست چرا در دنیا درد و رنج وجود داره، چرا به یکی تجاوز میشه یا یکی سرطان میگیره یا یکی حتی فرعون میشه یکی موسی!؟

خوب این رو می دونستم واسه درد و رنج هایی مثل بیماری یا تصادف که جان به در می بریم اما دیگه زندگیمون مثل سابق نمیشه باید تسلیم اراده ی خدا باشیم و قبول کنیم پشت هر شری، خیری هست و درد و رنج ها باعث ساخته شدن وجود ما میشه و البته اگه تسلیم باشیم باعث قوی تر شدن ایمانمون!

اما واسه درد و رنج هایی که باعث مرگ میشه آدم میگه آخه این برای چی بود؟! مثل جنگ هایی که داره در می گیره یا بیماری هایی که الان زیاد شده، امروز داشتم رومیان باب 9 رو می خوندم مثال جالبی زده بود میگه یه کوزه گر، کوزه می سازه بعضی هاش رو غضب می کنه و نابود می کنه بعضی هاش رو برای کارهای نیکو استفاده می کنه کوزه نمی تونه به کوزه گر اعتراض کنه چرا با من این جوری می کنی؟! ما به عنوان مصنوع خدا فقط می تونیم تسلیم باشیم و بگیم خدا خودش می دونه کی واسه چه کاری خوبه و به قولی ذات و سرشت یکی برای اینه که فرعون بشه و ذات و سرشت یکی برای اینه که موسی بشه و کائنات هم این رو فراهم می کنه که هر کس به کمال وجودی خودش برسه و تسلیم اراده خدا بودن امتحان هست برای ما ایمانداران!؟

حالا شاید بگیم چه خدای خودخواهی هست میگه من می دونم کی برای چی ساخته شده و شما هم حق اعتراض ندارید اما این نظر انسانی ماست، ماییم که خودمون خودخواهیم و این کارها را از سر خودخواهی می کنیم خدا کریمه، خدا از سر رحمت و مهربانیش این کارها رو می کنه و چون خالق و صانع هست می دونه کمال هر کس چیه، خدا بزرگه این قدر بزرگه که من انسان خودشیفته ی خام نمی تونم درکش کنم مگه اینکه منم روزی به اندازه ی اون بزرگ بشم!؟

نظرات 4 + ارسال نظر
کوهنورد چهارشنبه 3 آبان 1402 ساعت 16:25 http://1kouhnavard.blogsky.com

جالب بود. اما در مورد مثال کوزه و کوزه گر، کوزه اختیار انتخاب نداره. یعنی ما هم اختیار نداریم؟ اگه اینجوری باشه پس فرعون و فرعونیان کارشون اشتباه نبوده و اونهمه ظلم، از ناچاری اجبار بوده.

بله درست میگید بحث جبر و اختیار اینجا مطرح میشه من آدم جبرگرایی هستم رو این حساب این استدلال برام کارسازه اما اگه به اراده ی آزاد و اختیار اعتقاد داشته باشیم این استدلال رد میشه

آقای رعد سه‌شنبه 2 آبان 1402 ساعت 18:55 https://iammrthunder.blogsky.com/

خیلی جالب بود
من متاسفانه متوجه یه بخشی از نوشته نشدم، یعنی اون مدرس نظرش اینه که اگه یکی فرعون میشه، کمال وجودیش این بوده که فرعون بشه؟ یعنی برای همین زاده شده؟
اگه حوصله داشتین یه ذره بیشتر توضیح بدین یا آدرس بدین خودم پیگیری کنم
مرسی

خواهش می کنم
آره درست متوجه شدید یکی به دنیا میاد فرعون بشه و یکی به دنیا میاد موسی بشه

سمیرا سه‌شنبه 2 آبان 1402 ساعت 15:52

جالب بود، ممنون

خواهش میکنم مرسی که می خونید

zee سه‌شنبه 2 آبان 1402 ساعت 11:21

و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست.
نجم ۳۹:

سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد